Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
22. sep. 2020Móric
BratislavaBratislava 14°
Biblia
TV program
Moje Netky
Aj natáčanie diverzity podľa kritika preberajú veľkí filmoví giganti.
06.08.2020 17:00 Kultúra
Ako podľa kritika filmoví giganti odôvodňujú pohlcovanie rôznorodosti?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
06.08.2020 17:00 Kultúra

Pokračujeme v rozhovore o filmovom priemysle a o filozofii aktuálnych zmien. Rozprávali sme sa s Jaromírom Blažejovským, ktorý je filmovým kritikom a odborným asistentom Ústavu filmu a audiovizuálnej kultúry na Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne.

Pán Blažejovský, ako vidíte budúcnosť filmu, filmovej tvorby. Kde sa dá vybadať z dnešného diania vo filmovom svete, že sa môže posunúť?

Z lona národnej kultúry sa niečo zrodí a to sa globalizuje. Iránsky režisér vytvorí skvelý iránsky film. Ďalší dobrý urobí v koprodukcii s európskou krajinou. A ten tretí, zlý, už natočí v západnom jazyku. Migrácia vo filmovej branži existovala vždy, zdá sa mi však, že sa tento proces zrýchľuje. Alfonso Cuarón začal ako Mexičan, následne pracoval v USA, vrátil sa natočiť mexický film, potom režíroval najlepší diel Harryho Pottera, potom opäť v Hollywoode sci-fi Gravitácia, potom sa znovu vrátil do Mexika, ale už v službe Netflixu.

A čo rôznorodosť?

Akúsi diverzitu prehltnú americkí giganti: netrápte sa s národnou kinematografiou, vašu lokálnu kultúru dokážeme najlepšie produkovať my! Z jednej strany sa vyprávanie naťahuje a priemysel produkuje dlhé seriály počas niekoľkých sezón, na druhej strane vznikajú husté youtuberské klipy. Tie dva svety sa budú stále viac prelínať a z youtuberských hviezd sa stanú tvorcovia seriálov. Ďalej sa bude rozvíjať virtuálna realita, do tej som však, s ohľadom na zrakovú chybu, doposiaľ nevstúpil.

Ako tieto zmeny vplývajú na diváka?

Od vynálezu kinematografu súperia dva trendy: kino ako atrakcia a film ako príbeh. Skôr bol pre žánrový i umelecký film dôležitý nielen príbeh, ale tiež intenzita zážitku v biografe, jeho atmosféra, posolstvo, možnosti interpretácie. Sledovanie filmov na počítači, na hodinkách a podobne oslabuje intenzitu i skryté významy a uprednostňuje dejové peripetie, ktoré, samozrejme, ako vieme, nemajú mnoho variant: ona má milenca, vrahom je záhradník.

Dotýka sa to aj mladej generácie.

Mladí konzumenti už nepoužívajú slovo “premietať“, pre nich sa filmy len “vysielajú“. Nepoznajú pojem “plátno“: “Kubrick privádza na obrazovku gladiátora Spartaka.“ Toto teda takto nikto nenapísal, ale podobných viet som čítal veľa. Štúdiá sa snažia intenzitu zážitku umocňovať novými zvukovými systémami a pred jedenástimi rokmi rozmachom 3D-projekcie, ktorá ako atrakcia už ale medzitým nejako zvädla. Aj digitálna technológia umožňuje globálnu premiéru v jednom dni, funkciu reprízových kín prevzal internet. Fanúšik si kedysi budoval zbierku filmov vo svojej hlave, neskôr zhromažďoval videokazety, následne DVD a dnes sa napája na virtuálne knižnice.

Pokračovanie nabudúce. Prečítajte si aj prvú časť rozhovoru s Jaromírom Blažejovským.

Zdroj: Netky.sk Michal Albert

Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk