Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
Zatvoriť
Časová os: Logá svetových automobiliek
17. nov. 2019Klaudia
BratislavaBratislava 10°
Biblia
TV program
Moje Netky
Tento článok sa nachádza v sérii Logá svetových automobiliek. Otvorte časovú os udalostí.
História automobilky sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska.
História automobilky sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska.
03.09.2019 17:03 Relax
Ako sa do loga Škody dostal jej netradičný tvar s okom?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
03.09.2019 17:03 Relax

Ako sa do loga Škody dostal jej netradičný tvar s okom?



BRATISLAVA – Po dlhšej dobe sa opäť vraciame k vývoju automobilových značiek. Čo tak prejsť na dobre známu značku, ktorej materská spoločnosť sa nachádza v meste Mladá Boleslav v susednej Českej republike?


História loga dobre známej Škody sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska. Koncom roku 1895 sa dvaja Václavovia Laurin a Klement, ako vášniví cyklisti rozhodli spojiť svoje sily pre budovanie novej značky bicyklov. 

 

 

Vtedajšia situácia v krajine bola výrazne odlišná od tej dnešnej. Slováci ani Česi nemali vlastné štáty, aj keď sa od Uhrov (Maďarov) a Rakúšanov viditeľne líšili. Preto bola v tomto období väčšina Čechov zarytými patriotmi. Aj to viedlo Laurina a Klementa k tomu, aby svoje bicykle predávali pod značkou "Slavia". Obchody išli dobre, a tak sa rozhodli pokročiť k výrobe benzínových motorov.

 

 

Veľký boom pohltil aj Laurina a Klementa. Od bicyklov prešli k výrobe motoriek. Dokonca sa im podarilo vyhrať aj niekoľko pretekov. Začiatkom 20. storočia však priemysel pohltila výroba jedného fenoménu – auta. A neminulo to ani ich spoločnosť. Tej však ešte predtým zmenili názov na L&K (Laurin and Klement).

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#laurinklement институција ☺️

Príspevok, ktorý zdieľa Бојан Божиноски (@boki.png),

 

Z histórie vieme, že prvá polovica 20. storočia bola poznačená do veľkej miery svetovými vojnami. Museli sa jej prispôsobiť všetky odvetvia výroby. L&K preto svoje prvé autá vyrábali špeciálne pre armádu. Navyše sa nepodieľali len na výrobe automobilov. Táto značka sa objavovala aj v ťažkom priemysle pri výrobe lietadiel, autobusov, nákladných áut či poľnohospodárskych strojov. Ekonomická situácia nebola v tej dobe optimálna, navyše L&K nebola jediná spoločnosť, ktorá pôsobila v strojárstve. Aby teda neskrachovali, spojili sa s "Plzen Skodovka Co" a od roku 1925 spoločnosť pôsobí pod menom značky ŠKODA. O rok na to sa už v Mladej Boleslavi vyrábali prvé automobily pod novou značkou. I keď nové logo sa oproti starému (L&K) líšilo najmä zmenou farby a uprednostnením oválu pred kruhom, vavrínové listy po okraji boli zachované.

 

 

A pomaly sa dostávame k tej najčudnejšej veci na samotnom logu. V rokoch 1918 až 1919 bol v riadiacej kancelárii v Plzni na stene portrét zobrazujúci domorodého Američana z profilu, ktorý mal na hlave čelenku z orlích pier. Mnohí súčasníci, a dokonca to potvrdila aj samotná automobilka, si myslia, že práve toto inšpirovalo vtedajšieho obchodného riaditeľa spoločnosti Tomáša Magliča k vytvoreniu nového loga. Nápis ŠKODA zmizol a tvar sa vrátil od oválu ku kruhu. Stred bol po novom vyplnený šípom s piatimi perami, neskôr len tromi.

 

 

Po vojne sa spoločnosť v rámci rozsiahleho znárodňovania stala majetkom štátu, čo znamenalo, že prevzala všetku výrobu automobilov v krajine, teda už Česko-Slovensku. Verzia 1200 sa stala prelomová, pretože sa vyvážala až do Austrálie. Koncom 50-tych rokov Škoda vyrobila aj model 440, ktorý sa neskôr premenoval na "Octaviu". Meno modelu bolo symbolické, pretože to bol ôsmy model, ktorý sa vyrobil po ukončení druhej svetovej vojny. V tomto období nastali aj nové podmienky v trhovej ekonomike. Škoda začala hľadať nového zahraničného partnera v snahe zabezpečiť konkurencieschopnosť vlastnej značky. V roku 1990 sa po Seate a Audi stala treťou značkou, ktorá sa pridala k nemeckému Volkswagenu.

 

 

V tomto období prešla spoločnosť aj výraznou zmenou loga. Do hry vstúpila zelená farba, ktorá mala symbolizovať ekologický prístup spoločnosti. Tá sa dotkla typického šípu s tromi perami a vavrínu, ktorý sa do loga opäť vrátil. Okraj bol zvýraznený čiernou farbou na znak symboliky storočnej tradície automobilky. Okrem toho sa v hornej časti objavil aj samotný nápis ŠKODA. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#mik #ikozosseg #skoda #car #logo #skodalogo #l4l #f4f #instahun

Príspevok, ktorý zdieľa P E T E R N E M E T H 📸🔔 (@npeter91),

 

Tento variant vydržal zhruba 10 rokov. V roku 2011 sa logo opäť zmenilo. Šíp sa v logu zväčšil a vďaka novému tieňovaniu nadobudol akoby 3D tvar. Zelená sa zmenila na sviežejšiu a okraj loga už neohraničovala čierna farba. Po nej bol celý kruh lemovaný ešte chrómovým vzhľadom. Názov "Škoda" sa už nachádza mimo kruhu v hornej časti.

 

 

Najnovší typ loga sa od toho predchádzajúceho veľmi nelíši, no badať na ňom isté zmeny. Škoda sa s ním predstavuje od roku 2016. Dizajn sa už snaží vykresliť silné prepojenie s VW Group. Názov spoločnosti sa nachádza pod logom.  

 

 

 

 



reklama


Zdroj: netky LČ

Foto:  Twitter, Instagram, Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok