Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
11. apr. 2021Július
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
06.10.2017 07:37 Ekonomika
Automobilky nestíhajú znižovať emisie, budú platiť miliardové pokuty
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
06.10.2017 07:37 Ekonomika

Automobilky nestíhajú znižovať emisie, budú platiť miliardové pokuty



BRUSEL – Do roku 2021 by malo každé jedno auto vypúšťať do ovzdušia iba 95 gramov emisií na 1 kilometer. Tak rozhodla EÚ. Kto limit nesplní, bude platiť pokuty. Situácia sa zatiaľ vyvíja tak, že sankciám sa vyhnú iba tri automobilky.


Ambiciózny plán na zníženie emisií osobných áut automobilky nestíhajú. To je záver štúdie britskej poradenskej firmy PA Consulting Group. Z 11 koncernov vyrábajúcich v Európe pravdepodobne limit dosiahnu iba 3. Volvo, Toyota a možno Renault-Nissan. Na opačnom konci rebríčka sa tak ocitol Fiat Chrysler, Mercedes-Benz a BMW.

 

Momentálne sa najviac darí v napĺňaní plánu automobilke Volvo, pretože sľúbila, že od roku 2019 už nebude vyrábať žiadne autá, ktoré by mali iba spaľovací motor. Druhá je Toyota, ktorá so znižovaním taktiež nemá problém, keďže ich bežnou praxou na trhu je uvádzanie hybridných vozidiel, pričom sa už dnes priblížili k hranici 100 gramov na kilometer.

 

Na treťom mieste sa umiestnil Renault a Nissan, ktorých 2% z celkového predaja tvoria elektromobily, ich nastavený limit prekračuje stanovené hranice len mierne. Analytici najviac pozitívne hodnotia model Nissan Leaf, ktorý je na pomery elektromobilu relatívne dostupný a môže konkurovať autám so spaľovacím motorom.

 

Na 4. mieste sa umiestnil Hyundai – Kia, analytici však predpokladajú, že kórejské automobilky nastavený limit  nestihnú. V tomto prípade ide iba o 3%, to však v prepočte znamená, že za každé vyrobené auto by museli zaplatiť 260 eur. Manažment automobiliek je síce rozhodnutý, že začne predávať elektromobily, otázkou však ostáva, či o takéto modely prejavia záujem samotní zákazníci.

 

O 3% prekračujú limit aj vozidlá od značky Peugeot, Citroën a Opel. Práve akvizícia Opelu bude robiť francúzskemu koncernu najväčšie problémy, keďže sľubovaný hybrid kombinuje elektrický pohon s dieslovým motorom. Veľký otáznik visí nad americkou značkou Ford, ktorá elektronické pohony zatiaľ úspešne ignoruje.

 

Volkswagen sa umiestnil na 7. mieste, pričom analytici varujú, že táto automobilka má najhoršie prognózy znižovania oxidu uhličitého, čo ju v konečnom dôsledku aj bude stáť nemalé peniaze.

 

PA Consulting odhadol, že nemecký gigant by na pokutách mohol zaplatiť celkom miliardu eur, čo by pre koncern nebolo najšťastnejšie po kauze Dieselgate, keď automobilka zavádzala nielen zákazníkov, ale aj príslušné orgány vo vypúšťaní nadmerných emisií do ovzdušia. Podľa prieskumov sa na najväčších európskych trhoch predá približne 50% osobných áut s naftovým motorom. V prípade, že bude naďalej pokračovať trend vytláčania dieslových áut, môže to poriadne skomplikovať situáciu VW.

 

Osobitú kategóriu tvorí dvojica Jaguar – Land Rover, ktoré sú zamerané na výrobu obrovských SUV a športiakov, kde je limit stanovený EÚ ako z ríše snov. Koncern si tak pre rok 2021 stanovil plán dostať sa zo súčasných 150 gramov na aspoň 130 gramov. Analytici to vnímajú ako reálny cieľ, na ktorý by sa mohli bez väčších problémov dostať.

 

Najdôležitejšou otázkou však ostáva, ako budú v konečnom dôsledku pokuty riešiť automobilky. Ak ich začnú rozpúšťať do ceny vozidiel s konvenčným motorom a zároveň bude pokračovať trend znižovania cien elektromobilov, môže byť na prahu novej dekády elektromobil finančne dostupný pre každého. V súčasnosti sú ceny elektromobilov drahšie o 60% v porovnaní s autami so spaľovacím motorom.

 

Zatiaľ čo cena elektromobilov bude postupne klesať, vozidlá so spaľovacím motorom budú rásť v dôsledku vyšších nákladov spojených aj s vyplácaním pokút. Analytici predpokladajú, že už v roku 2020 by mal elektromobil stáť toľko isto ako vozidlo s naftovým motorom, benzín tak doženie v roku 2026.

 



reklama


Zdroj: netky KZ

Foto:  Škoda Auto



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok