Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
17. okt. 2019Hedviga
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
23.06.2019 11:32 Domov
ČESMAD Slovakia víta návrh na zníženie minimálneho veku vodičov kamiónov a autobusov
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
23.06.2019 11:32 Domov

ČESMAD Slovakia víta návrh na zníženie minimálneho veku vodičov kamiónov a autobusov



BRATISLAVA - Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia hodnotí pozitívne schválený návrh vlády na zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 rokov na 18 rokov a autobusov z 24 rokov na 21 rokov.


O túto zmenu sa usiluje už dlhší čas a vďaka nej bude môcť prilákať do tohto povolania mladých ľudí a absolventov stredných škôl.

Cestní dopravcovia pozitívne tiež vnímajú to, že znížením spodného veku vodičov by vznikol väčší priestor na zamestnávanie mladých Slovákov namiesto zamestnávania cudzincov. Zníženie minimálneho veku vodičov nákladných áut a autobusov o tri roky umožňuje návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý vláda schválila 19. júna. "Ceníme si podporu rezortov dopravy a vnútra aj Prezídia Policajného zboru a veríme, že tento návrh nájde podporu aj v ďalšom legislatívnom procese," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Vodiči nákladných vozidiel aj autobusov sú podľa cestných dopravcov profesionálne preškolení, musia prejsť odbornými školeniami, testami a tréningom. "Zníženie veku vodičov netreba vnímať negatívne a verejnosť sa nemusí obávať toho, že by nám tu hrozilo väčšie nebezpečenstvo na cestách," odpovedala Baumann na otázku, nakoľko môže zníženie minimálneho veku vodičov znamenať riziko pre bezpečnosť v cestnej doprave. "Okrem toho zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu umožňuje aj európska legislatíva. Rovnako to na Slovensku fungovalo aj v minulosti do roku 2013 a funguje to napríklad aj v Česku, Poľsku či Nemecku," poznamenala hovorkyňa združenia cestných dopravcov.

Vodič, bez ohľadu na vek, si za volant kamiónu sadá až po komplexnej a dôkladnej príprave. Vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov podľa nákladnej dopravy podľa ČESMAD-u Slovakia zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy či upevňovania nákladu. "Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy. Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku pozostávajúcu z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov," upozornila Baumann. Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky môže byť vodičovi vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča.

Spoločnosti podnikajúce v cestnej nákladnej a autobusovej doprave majú dlhodobo výrazný nedostatok vodičov. V súčasnosti by mohli prijať viac ako dvetisíc päťsto vodičov nákladných vozidiel, tento počet sa však podľa dopravcov stále zvyšuje. Dôvodom je totiž narastajúci priemerný vek vodičov. Priemerný vek vodičov kamiónov je 44,5 roka a autobusov 48,5 roka. Dopravcovia tvrdia, že dôvodom nedostatku vodičov je teda najmä ich vek. Na Slovensku chýba mladá generácia vodičov, keďže legislatíva zatiaľ neumožňuje mladým po strednej škole venovať sa tejto profesii a neskôr sa už k nej nevrátia.

"Platovo sa približujeme dopravcom v zahraničí, čo nám potvrdzujú aj informácie z európskeho trhu práce. Bohužiaľ, daňovo-odvodový systém na Slovensku spôsobil, že za rovnakú základnú mzdu vodič s dvomi školopovinnými deťmi v Nemecku dostane v čistom na ruku o 24 percent a v Českej republike až o 25,5 percenta viac," odvetila Baumann na otázku, aký vplyv na nedostatok vodičov u nás má výška miezd či rôzne benefity.

Mnoho dopravcov je podľa ich združenia ochotných preplatiť vodičovi pri nástupe do zamestnania aj vodičský preukaz, aby mohol vykonávať túto profesiu. "Za takéto vodičské oprávnenie môže tak zamestnávateľ zaplatiť do dvetisíc eur. Ďalším motivačným faktorom je, že dopravná spoločnosť uhrádza svojmu zamestnancovi - vodičovi náklady spojené s ďalšou kvalifikáciou vodiča," dodala pre agentúru SITA hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann. Zmeny v zákone o cestnej premávke by po schválení v parlamente mali nadobudnúť účinnosť 1. decembra tohto roka, okrem častí s plánovanou účinnosťou od 1. apríla 2020.
 



reklama


Zdroj: SITA/netky KŠ

Foto:  SITA



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok