Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
23. sep. 2019Zdenka
BratislavaBratislava 13°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
01.03.2019 20:30 Relax
Čo treba pri paleo strave určite z jedálnička vyškrtnúť?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
01.03.2019 20:30 Relax

Čo treba pri paleo strave určite z jedálnička vyškrtnúť?



BRATISLAVA – Po dlhšom čase sa vraciame opäť k paleo strave. Po tom ako sme si vysvetlili, prečo je tento typ stravovania pre náš organizmus prospešný a čo by sme mali jesť najviac sa dostávame teraz k téme toho, čoho sa vyvarovať.


Základným princípom paleo stravy je zbaviť sa všetkého nezdravého jedla. To zahrňuje všetku spracovanú aj balenú potravu. Patrí sem bohužiaľ častokrát aj to, čo sa nám na prvý pohľad nezdá že by to mohlo byť nezdravé.

 

http://www.netky.sk/clanok/co-je-to-paleo-prospesne-potraviny-pre-nas-organizmus

 

http://www.netky.sk/clanok/ake-su-idealne-potraviny-pre-paleo-stravu

 

Pokiaľ ale chceme, aby paleo strava skutočne začala na naše telo aj pozitívne účinkovať, mali by sme z jedálnička vyškrtnúť práve toto.

 

Spracované a balené potraviny
Do tejto kategórie patrí všetko čo, čo má prívlastok fast food, všetko s dlhým zoznamom ingrediencií ktoré ani nedokážeme vysloviť a takmer všetko, čo pri vstupe do obchodu bije hneď do očí. Inými slovami všetko, čo nie je skutočné jedlo. Zaujímavé na tom je, že tieto potraviny nie sú len nezdravé, ale doslova negatívne, pretože si pri konzumácii berú z nášho tela viac, ako po nich ostane. Drvivá väčšina takýchto potravín sa skladá z koncentrovaných cukrov, karbohydrátov a škrobu. Konzumácia vedie potom k rýchlemu nárastu cukru v krvi a naše telo sa zaplaví inzulínom. Zvyšuje to riziko vzniku obezity, cukrovky a srdcových chorôb. Aby lepšie chutili, obsahujú veľké množstvo sodíku, ktorý sa v tele postará o zdvihnutie krvného tlaku a takisto pridané náhrady za tuk, aby mohlo byť na obale napísané „s nízkym obsahom tuku“.

 

 

Pridané cukry
myslíme tým určite všetky cukry čo vás napadnú, a teda kryštálový biely aj hnedý cukor, umelé cukry či agátový sirup. Spomíname to preto, lebo pri konzumácii nútia telo vylučovať viac inzulínu, aby sa množstvo cukru v krvi udržalo v zdravom rozmedzí. Spracované cukry navyše neobsahujú žiadne minerály ani vitamíny. Všetko čo telu dávajú sú len prázdne kalórie. Navyše sa vyskytujú aj v takých balených potravinách akými je šalátový dresing či kečup. Tieto dochucovadlá nie sú sladké, ale nepotrebný cukor pre naše telo obsahujú.

 

 

Obilniny a podobne „zrnité“ potraviny
Patrí sem pšenica, jačmeň, žito, špalda, kukurica, ryža, quinoa, pohánka, amarant. Prevládajúci názor na zdravú stravu tvrdí, ýe celozrnná strava by mala tvoriť prevažnú časť vašich potravín. Odborníci na paleo majú ale iný názor. Obilniny, ktoré obsahujú veľa sacharidov podporujú tvorbu inzulínu čo vedie následne k cukrovke. Sú navyše plné omega-6 mastných kyselín a tak zhoršujú nerovnováhu medzi omega-6 a omega-3 mastnými kyselinami. Obilniny taktiež obsahujú lektíny, ktoré môžu poškodiť vnútornú epitelovú vrstvu čriev, čo vedie k nerovnováhe črevných baktérii a teda k zlému tráveniu.

 

 

Strukoviny
Spoločne s obilninami neboli strukoviny typickou zložkou človeka až pokiaľ neprišla neolitická revolúcia a iný prístup človeka k prírode. V dnešnej dobe sa síce najviac propaguje vegetariánska a vegánska strava ako najlepší zdravý spôsob stravovania, no nie je úplne tak zdravá, ako sa hovorí. Na jednej strane síce obsahujú proteíny, vitamíny a minerály, ale ich bielkoviny nie sú na rozdiel od živočíšnych produktov kompletné. Keďže obsahuje vysoké množstvo sacharidov, nemôžme ich zaradiť medzi potraviny bohaté na živiny. Okrem toho fazuľa, šošovica a arašidy látky, ktoré môžu pripraviť o potrebné minerály.

 

 

Sója
Je to v podstate strukovina, ale svojimi výnimočnými vlastnosťami sa od tých klasických trochu líši. Je navyše súčasťou mnohých balených potravín a preto si v tomto článku zaslúži samostatnú kategóriu. Sója obsahuje napríklad veľké množstvo fytoestrogénov, rastlinných zlúčenín, ktoré majú v našom tele podobu estrogénu. Existuje mnoho výskumov, ktoré hovoria o tom, že fytoestrogény zvyšujú riziko rakovín, ktoré sú ovplyvňované hormónmi, ako napríklad rakovina pŕs. Názory vedcov sú však pri tejto teórii rôzne a nie každý s ňou súhlasí. Čo je ale nepopierateľné je, že sója obsahuje kyselinu fytovú. Tá sa totiž viaže na železo, vápnik a zinok. Vaše telo ich potom nevie spracovať.

 

 

Mliečne výrobky
Patrí sem akýkoľvek výrobok z kravského, kozieho alebo ovčieho mlieka. Mlieko je jedným z 8-mich najčastejšie sa vyskytujúcich alergénov. Ale prečo? Veď sú ľudia, čo ho konzumujú aj každý deň a sú zdraví. Problémom je totiž mliečny proteín kazeín a srvátka. Ľuďom, ktorí trpia cukrovkou typu 1 a celiakiou, sa v reakcii na kazeín vylučuje vyššie množstvo protilátok, čo dokazuje že mliečne výrobky môžu ochorenia spájané s autoimunitou len zhoršovať. Určite ste už veľakrát počuli, že pitie mlieka prospieva k spevneniu kostí. Mnoho štúdii, ktoré sa spevňovaním kostí aj zaoberalo neprišlo k záveru, že práve mlieko by malo pomáhať k spevňovaniu. Práve naopak. Nadmerná konzumácia mlieka vedie k rakovine vaječníkov a prostaty.

 



reklama


Zdroj: LČ netky.sk

Foto:  Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok