Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
17. okt. 2019Hedviga
BratislavaBratislava 14°
Biblia
TV program
Moje Netky
29.10.2010 07:14 Kultúra
Experimentálne dodávky bez vodiča dorazili z Talianska na Expo do Šanghaja
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
29.10.2010 07:14 Kultúra

Experimentálne dodávky bez vodiča dorazili z Talianska na Expo do Šanghaja




Štvorica dodávok na elektrický pohon dnes úspešne - bez vodiča a mapy - ukončila 13.000-kilometrovú testovaciu jazdu z Talianska na svetovú výstavu EXPO do čínskeho Šanghaja.
      Vozidlá vybavené laserovými skenermi na solárny pohon, videokamerami a počítačom riadenými volantmi absolvovali akúsi modernú obdobu legendárnej cesty benátskeho kupca Marca Pola, ktorý navštívil Čínu v 13. storočí.
      Špeciálne navigačné senzory pomohli dodávkam prekonať rozličné nástrahy a extrémy počasia na cestách východnej Európy, Ruska, Kazachstanu, Sibíri, púšte Gobi a Číny.
      Popri tom zhromažďovali množstvo dát, ktoré budú ďalej analyzovať vedci v rámci projektu financovaného Európskou výskumnou radou (ERC). Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti na cestách a podpora rozvoja automobilových technológií. Nové technológie môžu nájsť uplatnenie v poľnohospodárstve, baníctve či stavebníctve.
      Dodávky síce nemali vodičov, ale pre každý prípad sa v nich viezli členovia výskumného tímu. Zasahovať museli len niekoľkokrát: keď autá uviazli v dopravnej zápche v Moskve a pri prechode mýtnymi stanicami.
      Raz jedna z dodávok zastala, aby zviezla stopára, iná raz kvôli ľudskej chybe narazila zozadu do vedúceho vozidla.
      "Nepoznali sme trasu, nevedeli sme čo nás čaká, tak sme toho zakúsili naozaj veľa," komentovala členka tímu Isabella Fredrigová.
      Namiesto máp vozidlám slúžil špeciálny počítačový systém umelého videnia GOLD, ktorý na základe údajov zo senzorov automaticky určoval vhodnú rýchlosť a správny smer. Dodávky jazdili maximálnou rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Po každých dvoch až troch hodinách jazdy sa museli osem hodín nabíjať.

Zdroj: TASR/Associated Press



reklama


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:   TASR/Associated Press



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok