Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
23. okt. 2019Alojzia
BratislavaBratislava 10°
Biblia
TV program
Moje Netky
08.11.2012 15:19 Domov
Kritickú podpernú konštrukciu mostu v Kurimanoch riadene odstrelia
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
08.11.2012 15:19 Domov

Kritickú podpernú konštrukciu mostu v Kurimanoch riadene odstrelia



Kritickú podpernú konštrukciu mostu v Kurimanoch riadene odstrelia - Slovensko Práve jej odstránenie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.


Práve jej odstránenie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek si bol dnes pri obci Iliašovce, okres Spišská Nová Ves, na vlastné oči pozrieť miesto tragédie, pri ktorej na stavbe mosta zahynuli štyria robotníci.

 


„Využili sme tento moment, aby sme prekonzultovali s firmami, ktoré sa budú podieľať na zabezpečovaní tohto tragického miesta. Dostali sme všetku dokumentáciu, kde je návrh na technické zabezpečenie existujúcich konštrukcií, na zabezpečenie dočasných podperných konštrukcií, z ktorých jedna je kritická, a následne na zabezpečenie aj tých zrútených podperných konštrukcií, ktoré sú epicentrom tragédie,“ uviedol Počiatek po obhliadke miesta.

Dočasná podperná konštrukcia, ktorá je v kritickom stave, sa podľa neho zrúti riadeným odstrelom. Zlaďujú sa detaily s firmami, ktoré ho budú realizovať, kedy k tomu dôjde, však zatiaľ minister povedať nevedel. Práve odstránenie tejto ešte stojacej podpernej konštrukcie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž momentálne predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko. 

 

„Keď dôjde k úspešnému odstráneniu konštrukcie, bude možné pristúpiť k odstraňovaniu sutiny, samozrejme za podrobného dozoru vyšetrovateľa, aby neboli znehodnotené dôkazy,“ubezpečil šéf rezortu dopravy.

Zodpovednosť pri výstavbe

Okrem toho sa musí staticky posúdiť aj trvalá už vybetónovaná časť mosta. Odborníci následne rozhodnú, či bude nutné pristúpiť k jej deštrukcii. Počiatek zdôraznil, že všetky technologické postupy si po uzatvorení zmluvy s investorom pripravuje už zhotoviteľ, v tomto prípade združenie firiem Váhostav-SK, a. s., a Bögl & Krýsl, k.s. „Aj podľa zmluvy je zodpovednosť jednoznačne na strane zhotoviteľa, odhliadnuc od toho, akú účasť mal na tom stavebný dozor,“ zdôraznil Počiatek. Zhotoviteľ teda podľa neho plne zodpovedá za to, čo sa pri výstavbe mosta stalo, ako bola kritizovaná skruž navrhnutá a nakoniec aj vyhotovená. 

Dozor pri liatí betónu

Minister nechcel špekulovať o tom, či pri liatí betónu bol dozor Národnej diaľničnej spoločnosti, alebo nie. „Práve odpoveď na túto otázku by malo dať vyšetrovanie, ktoré by malo objasniť, kto tu bol, kto nebol, čo mal urobiť. Toto je jedna z hlavných vecí, na ktorú musí dať vyšetrovateľ tragédie odpoveď,“ zdôraznil Počiatek. V tomto prípade podľa neho ide aj o otázku politickej zodpovednosti za to, čo sa stalo. „Pýtam sa preto pána Figeľa, keď je teraz taký múdry o tom, ako sa majú stavby dozorovať, prečo na tejto stavbe nebol od začatia externý stavebný dozor, prečo ho nevysúťažil,“ pýta sa minister. Podľa neho je politická zodpovednosť tragédie plne na strane bývalého šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Nižšia vysúťažená cena 

 

Súčasný minister chce vyšetriť, či za tragédiu nemôže aj nižšia vysúťažená cena výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, ktorej súčasťou je zrútený most. „Tie lacné diaľnice nemusia byť až také dobré, ako bývalý minister deklaroval. Táto smutná udalosť nám možno otvorí oči, už mám informácie o cenách alternatívnych možností podperných konštrukcií, ktoré sú drahšie, ale stabilnejšie a robustnejšie,“ dodal Počiatek. Podľa neho je tiež pozoruhodné, že na tomto objekte bolo percento prác realizovaných združením firiem Váhostav a Bögl & Krýsl minimálne. „Všetko realizovali subdodávateľské firmy, tu ja vidím ten problém. Extrémny tlak na cenu môže priniesť kompromisy tam, kde by nemali byť,“ upozornil. 

Zákaz používania typu podpornej skruže

Ministerstvo po páde mosta na Spiši okamžite zastavilo výstavbu na predmetnom úseku diaľnice. Následne rezort zakázal používanie kritizovaného typu podpornej skruže na akejkoľvek stavbe.„Požadujeme dvojitý a nezávislý statický výpočet na akúkoľvek používanú skruž,“ doplnil Počiatek. 

K pádu mosta došlo minulý týždeň v piatok (2.11.), pričom dvaja robotníci zahynuli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalšia obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici.

Zdroj: TASR



reklama


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:   TASR



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok