Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
23. okt. 2020Alojzia
BratislavaBratislava 14°
Biblia
TV program
Moje Netky
Absolvent pražskej FAMU prof. Ján Ďuriš pri prevzatí jedného z ocenení.
Absolvent pražskej FAMU prof. Ján Ďuriš pri prevzatí jedného z ocenení.
02.09.2020 10:14 Kultúra
Ktorý jav súčasnosti pôsobí ako cenzor hodnotných filmov?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
02.09.2020 10:14 Kultúra

Ktorý jav súčasnosti pôsobí ako cenzor hodnotných filmov?



Prof. Ján Ďuriš patrí medzi kameramanov, s ktorými veľmi rád pracuje režisér Juraj Jakubisko.


Profesor stál za kamerou pri mnohých filmoch a získal aj viaceré ocenenia. Za film Nejasná správa o konci sveta ho v kanadskom Montreale poctili Cenou za kameru. Je aj držiteľom Krištáľového krídla a Zlatej kamery. Pokračujeme s rozhovore o filmoch so slávnym kameramanom.

 

Pán profesor, čím je to, že staré filmy, staré klasiky, ako napr. Winnetou, má v sebe toľko posolstiev, toľko úžasných hlášok, ktoré sa divákovi dostanú do pamäte a formujú ho, kým v novšej dobe sa takéto filmy s popísanými atribútmi až tak nedarí robiť?

Klasika je skôr nostalgická spomienka jednej generácie. Ako som to vypozoroval na našich študentoch, tento typ filmu je pre nich nezaujímavý. Ale aj dnes vznikajú podobné filmy, na vyššej technickej úrovni.

 

 

Ako vidíte budúcnosť filmu, filmovej tvorby. Kde sa dá vybadať z dnešného diania vo filmovom svete, že sa môže posunúť?

Budúcnosť filmu nevidím až tak čierne. Už s príchodom televízie v 50. rokoch sa predpovedal zánik filmu. Skutočnosť je taká, že film a televízia existujú vedľa seba už dlhé roky. Vo vývine audiovizuálnych umení televízia neznamená kvalitatívny posun, skôr kvantitatívnu zmenu v distribúcii obrazových a zvukových informácií. V snahe udržať si obecenstvo vynaložili filmové štúdiá ohromné finančné prostriedky a úsilie vymyslieť niečo, čo pridá kinám na atraktívnosti.

 

 

Aký bol výsledok týchto snáh?

Výsledkom bolo mnoho neefektívnych pokusov, ale aj viacero významných vylepšení. Okrem výrazného zdokonalenia filmovej suroviny to boli aj formátové zmeny šírky (Cinemascope) a veľkosti premietaného obrazu. Ako sa situácia vyvíjala, vieme veľmi dobre. Musíme si však uvedomiť, že svet sa začína digitalizovať. Mohli by sme povedať, že distribúcia audiovizuálnych diel sa bude uberať od atómov k bitom.

 

 

Súvisí zmena filmov len s technickým zabezpečením, väčšími možnosťami? Ako je možné, že doba, ktorá je plná podnetov, akoby sa stráca sama v sebe a filmová scéna prináša skôr zameranie na zábavu, ako na filmy, ktoré odkazujú aj vnútorné posolstvo, ktorým vzdelávajú, usmerňujú, inšpirujú a posúvajú?

Ako som už povedal, technická zmena neznamená automaticky zhoršenie kvality filmov. Najväčší problém vidím v distribúcii filmov, aj dnes vzniká veľa dobrých filmov, ktoré riešia základné životné problémy, vzdelávajú, informujú. Ale tieto filmy sa ťažko dostávajú k divákom, distribúciu ovládajú nadnárodné spoločnosti, ktorým ide hlavne o zisk.

 

Prečítajte si aj prvú časť rozhovoru s kameramanom Jánom Ďurišom.



reklama


Zdroj: Netky Michal Albert

Foto:  TASR/Martin Baumann/Michal Svítok/Unsplash/YouTube



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok