Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Doprajete si dostatočne veľa spánku
Doprajete si dostatočne veľa spánku
29.01.2020 21:01 Zdravie
Málo spánku má pre naše telo devastujúce účinky už po dvoch týždňoch
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
29.01.2020 21:01 Zdravie

Málo spánku má pre naše telo devastujúce účinky už po dvoch týždňoch



Nedostatok spánku totiž nevyvoláva len chronickú únavu. Môže mať tiež ťažké dopady aj na fungovanie organizmu, píše francúzsky týždenník L'Express.


Je jedna hodina po polnoci a tridsaťjedenročný Pierre, ktorý sa práve vrátil z práce, zvalí sa na posteľ. Za štyri hodiny mu zvoní budík a začína mu nový deň. Tento náročný rytmus praktizuje už týždeň, aby doviedol do konca jeden projekt.

 

"Akonáhle som sa natiahol, okamžite som zaspal," spomína. Kruhy pod očami, nálada na bode mrazu, vlčí hlad. Pierre trpí nedostatkom spánku. Okrem veľkej únavy má mnohonásobný negatívny vplyv na organizmus a bráni jeho dobrému fungovaniu.

 

Koľko hodín mám spať?

"Odhaduje sa, že dospelý človek potrebuje sedem až osem hodín spánku denne," pripomína profesor Damien Léger, šéf Centra pre spánok a bdenie pri nemocnici Hôtel-Dieu v Paríži.

 

Ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín denne, sa vystavujú väčšiemu riziku najrôznejších ochorení. Nedostatok spánku sa prejavuje na rôznych úrovniach: metabolické, kognitívne a v správaní.

 

Únava najprv mení charakter jedinca. "Moja morálka bola na bode mrazu. Bol som nervózny, netrpezlivý a nedokázal som sa sústrediť," uvádza Pierre. Damien Léger tiež pripomína, že podobní ľudia majú zníženú pozornosť, oslabenú schopnosť reagovať, úzkosti, zle fungujúcu pamäť. Tieto problémy, ktorých zoznam je oveľa väčší, sú len špičkou ľadovca.

 

 

Vplyv na rakovinu

Spánok je životne dôležitý, pretože umožňuje telu pripraviť sa na nasledujúci deň. V noci sa nastavuje metabolická rovnováha na nadchádzajúcich 24 hodín, teda energetická rovnováha. Keď sú biologické hodiny narušené, je narušená aj sekrécia niektorých hormónov, ako je ghrelin (rastový hormón), leptín (hormón sýtosti) alebo kortizol (stresový hormón). Nedostatok spánku naruší metabolizmus a tým sa zvyšuje riziko vzniku nadváhy, srdcových príhod, cukrovky druhého typu a dokonca aj niektorých druhov rakoviny.

 

"Výživa a spánok sú silne prepojené a jedno ovplyvňuje druhé," uvádza doktorka Corinne Chicheporticheová-Ayacheová.

 

Po dvoch týždňoch nedostatočného spánku začínajú ľudia výrazne priberať na váhe. Zásadný je spôsob, akým jeme. Spánok môže narušiť ťažké trávenie. Žalúdok produkuje energiu, ktorá zvyšuje telesnú teplotu. Spíme lepšie, keď táto teplota mierne poklesne.

 

Keď je človek unavený, je energetická spotreba vyššia. Organizmus si žiada výdatnejšie pokrmy. Ľudia potom vyhľadávajú energeticky bohaté jedlá, a tak postupne naberajú na váhe.

 

Spánok neberieme za dôležitý

Dnes je spánok ohrozený zamestnaním a voľnočasovými aktivitami, ktoré sú teraz veľmi spojené s technológiami, ktorých negatívny vplyv na zaspávanie je známy.

 

Muži a ženy, ktorí pracujú v noci, spia v priemere o hodinu menej ako ostatní. Zdá sa, že to je jeden z karcinogénnych faktorov, pretože počet ochorení rakoviny prsníka a prostaty je u týchto pracujúcich výrazne vyšší.



reklama


Zdroj: Netky Barbora Lucivjanska

Foto:  Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok