Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
15. sep. 2019Jolana
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
23.02.2019 12:00 Relax
Máte večer vlčí hlad? Takto ho skrotíte!
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
23.02.2019 12:00 Relax

Máte večer vlčí hlad? Takto ho skrotíte!



Vlčí hlad čiže nutkavé večerné nájazdy do chladničky či špajze, kedy človek zje doslova všetko, čo sa mu dostane pod ruky, zvyčajne súvisí s nepravidelným stravovaním a zvýšenou produkciou hormónu ghrelinu. Ako sa s ním vyrovnať, prípadne ho skrotiť?


Ghrelin čiže hormón hladu má pri normálnom fungovaní za úlohu poslať správu zo žalúdka do mozgu a oznámiť nám, že máme hlad. Pri jeho nadprodukcii ale vzniká pocit hladu aj vtedy, keď naozaj nehladujeme.

 

Za nadmernú produkciu tohto hormónu potom často môže jedálniček a nepravidelné stravovanie. Zo všetkého najhoršie sú drastické metódy, pri ktorých prakticky nejete, sú v týchto prípadoch najškodlivejšie. Keď má telo hlad, bojí sa o zásoby a schováva si energiu do tukov. Akonáhle dostane možnosť sa opäť zasýtiť, prestáva mať záchrannú brzdu.

 

Preto v boji proti vlčiemu hladu pomáha rozdelenie stravy počas dňa. Ideálne je jesť menšie porcie, zato viackrát denne. Zamedzíme tak kolísaniu hladiny ghrelinu a nezvladateľnému hladu.

 

Najlepšie teda urobíme, keď sa zameriame na pravidelnú stravu s dostatkom kvalitného, ​​menej kalorického jedla. Ak nás aj napriek tomu postihne hlad, potom pomôžu potraviny, ktoré vedia telu dodať toľko potrebnej energiu, napr. plátok syra, mandle či čaj.

 

 

Vhodné je tiež jesť pomaly a urobiť si počas dňa na jedlo čas. Áno, každý z nás s ním občas bojuje a mnohokrát vo veľkom zhone na jedlo zabudneme alebo ho do seba rýchlo nahádžeme.

 

Žalúdok nemá dosť času na to, aby znížil produkciu "hladného hormónu" a my tak cítime stále hlad. Ten nás potom zase núti v noci plieniť chladničku a začarovaný kruh plný hladovania, prejedania sa a výčitiek sa tak uzatvára.

 

Za vysokú hladinu ghrelinu môže aj stres a depresie

 

Okrem zlého stravovania ovplyvňuje hladinu ghrelinu aj stres, depresie alebo problémy v súkromnom či pracovnom živote.

Silná frustrácia a nespokojnosť - napríklad z našej práce, nás vedie k starým a osvedčeným spôsobom dosahovania uspokojenia.

 

Tým sú pre nás od začiatku nášho života primárne ústa. Príjmom potravy, často aj nadmerným, potom silný pocit neuspokojenia zaháňame.

 

Ako bojovať s ghrelinom?

 

Okrem pravidelnej zdravej stravy vám môže pomôcť napr. ázijská rastlina konjac, ľudovo zvaná diablov jazyk. Jeho koreň obsahuje Glukomanán, prírodný polysacharid, ktorý redukuje tvorbu ghrelinu, potláča pocit hladu, a tým prispieva k prirodzenému znižovaniu hmotnosti. Okrem samotnej rastliny ho obsahujú aj niektoré doplnky stravy.

 

Existujú aj vedecké štúdie, ktoré tvrdia, že možno produkcia hormónov a enzýmov, ktoré majú vplyv na správne fungovanie tela i telesnú hmotnosť sa dá dosiahnuť aj dostatočným a kvalitným spánkom.

 

Veľmi dobre potom tiež funguje pravidelné cvičenie. Tým, že zvýšime svoju fyzickú aktivitu, znížime pocit hladu.



reklama


Zdroj: netky BL

Foto:  Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok