Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
16. apr. 2021Dana
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ak sa nezlepšia podmienky na Slovensku, hrozí masový odchod automobiliek
Ak sa nezlepšia podmienky na Slovensku, hrozí masový odchod automobiliek
02.02.2018 08:53 Ekonomika
Na Slovensku hrozí masový odchod automobiliek do zahraničia, ako si ich môžeme udržať?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
02.02.2018 08:53 Ekonomika

Na Slovensku hrozí masový odchod automobiliek do zahraničia, ako si ich môžeme udržať?



BRATISLAVA – Slovensko, ktorého ekonomika ťaží najmä z automobilového priemyslu, čakajú pravdepodobne veľmi zlé časy. Ak naša vláda nezačne reflektovať na návrhy samotných investorov, môžeme očakávať odchod automobiliek z krajiny.


Slovensko patrilo ešte pred pár rokmi medzi krajiny s lacnou pracovnou silou, dnes je však situácia úplne iná. Kľúčom k udržaniu si investorov v našej krajine by mohlo byť zlepšenie konkurencieschopnosti prostredníctvom zníženia daní a odvodov alebo funkčná reforma vzdelávania. Slovensko by sme mohli prirovnať k americkému Detroitu, ktoré vďaka automobilovému priemyslu veľmi dobre prosperovalo. Dnes chátra, pretože v dôsledku ekonomickej krízy sa zavreli mnohé automobilky a ekonomika v meste sa opierala čisto o výrobu áut. Podobnému scenáru by sme sa mali vyhnúť.

 

Viacerí odborníci sa domnievajú, že do roku 2030 klesne automobilová výroba v Európe a presunie sa do Ázie, čo by mohlo mať pre viaceré krajiny, no najmä pre slovenskú ekonomiku negatívne dopady. Poradenská spoločnosť KMPG predpokladá, že o 12 rokov drvivá väčšina výrobných závodov v Európe skončí. Ročná produkcia áut klesne zo súčasných 13-miliónov iba na 5-miliónov vozidiel. Spoločnosť urobila prieskum, pričom oslovila viacerých vrcholových manažérov automobiliek. Až 75% z nich potvrdilo túto teóriu. Výroba by sa mala presunúť do Číny, ktorá sa tak stane NO. 1 na svetom trhu vo výrobe automobilov.  

 

Odliv výrobných podnikov značným spôsobom poznačí aj slovenskú ekonomiku, zdôrazňujú odborníci. „Slovensko už dávno nie je rovnakou krajinou, akou bolo v roku 2004 pri podpise investičnej zmluvy. Od uvedeného obdobia vláda nedokázala zásadnejším spôsobom zlepšiť podnikateľské prostredie,“ uviedol hovorca automobilky Kia Jozef Bačé pre aktuality.sk. Ten našim vládam vytýka stagnáciu v budovaní dôležitých diaľničných uzlov nevyhnutných na prepravu, čo sa výrazným spôsobom odzrkadľuje na priepastných rozdieloch medzi slovenskými regiónmi.

 

„Došlo nielen k zvýšeniu sadzby dane z príjmu právnických osôb, ale aj k vyčerpaniu kvalifikovanej pracovnej sily,“ dodal Bačé. Ďalším problémom je nárast mzdových nákladov vynaložených na mzdy pracovníkov. Investori by uvítali zníženie daňového a odvodového zaťaženia, keďže výška týchto nákladov je jedna z najvyššie nastavených v rámci celej EÚ. V neposlednom rade je to aj zvyšovanie cien za energie, problémy s vymožiteľnosťou práva či vzdelávací systém.

 

Automobilky momentálne bojujú s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá do značnej miery môže skomplikovať stanovené výrobné ciele firiem.

Analytik Revue priemyslu Martin Jesný situáciu nevidí tak dramaticky. Stredná Európa, ktorá má v súčasnosti silné postavenie v rámci celosvetového automobilového priemyslu, bude mať dosť času sa pripraviť na zmeny a prípadný odchod automobiliek za lacnejšou pracovnou silou.

 

Taktiež podotkol, že prieskum bol postavený na názoroch top manažérov v prípade, že nedôjde ku kompromisom zo strany jednotlivých vlád.  Podľa Jesného výrobné podniky budú čoskoro prechádzať na pracovnú silu strojmi. Tým sa zníži tlak na presun závodov do krajín s nižšími výrobnými nákladmi. „Nebude to však zadarmo. Takýto odklon od ľudskej práce k technológiám si vyžiada mnoho investícií či už zo strany firiem, alebo štátu,“ približuje.

 

Jesný taktiež vyzdvihol dôležitosť duálneho vzdelávania a ako aj rekvalifikačné kurzy v dôsledku rýchlo rozvíjajúceho sa technologického postupu. „Kombináciou verejného školstva a spolupráce s firmami alebo špeciálnymi vzdelávacími inštitúciami by sa predišlo zaostávaniu za technologickým pokrokom, ako je to v súčasnosti,“ dodal na záver.

 

Takýto systém by mohol byť prospešný pre všetkých. Automobilky budú ma vzdelanejších zamestnancov a tí zas budú vedieť ovládať moderné technológie, ktoré zvýšia ich cenu na trhu. Pričom ani štát neostane zabudnutý, pretože do štátnej pokladnice pôjde viac peňazí z daní a odvodov.

 



reklama


Zdroj: netky KZ

Foto:  TASR



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok