Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
11. apr. 2021Július
BratislavaBratislava 16°
Biblia
TV program
Moje Netky
Tunel pod vodou v Nórsku
Tunel pod vodou v Nórsku
17.02.2021 10:36 Zaujímavosti
Nóri budujú diaľnicu s tunelom, ktorý sa nachádza 390 metrov pod vodou
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
17.02.2021 10:36 Zaujímavosti

Nóri budujú diaľnicu s tunelom, ktorý sa nachádza 390 metrov pod vodou



NÓRSKO - Nóri chcú chrániť reliéf krajiny a ekosystém, tak sa rozhodli vybudovať tunel pod vodou. Bude to nový div sveta!


V Nórsku sa buduje naozaj zaujímavý projekt. Je to 1121 kilometrová diaľnica, ktorej časť sa nachádza pod vodou. Nóri do projektu investovali 47 miliárd dolárov. A budujú tak zrejme ďalší div sveta.

 

 

 

Dôvod budovania podvodného tunela

 

Všetky tamojšie prírodné „ krásy“ ako napríklad ľadový vietor, horské zákruty, snehové jazyky a poľadovica veľmi komplikujú vnútroštátnu dopravu. Napríklad, aby sa vodič bezpečne dostal z Kristiansandu do Trondheimu, musí prejsť vzdialenosť 1300 kilometrov, použiť 7 trajektov a toto celé mu trvá 24 hodín a to všetko pretože priemerná rýchlosť v tejto oblasti neprekročí 45 kilometrov za hodinu.

 

 

Okrem toho sú milovníkmi a ochranármi prírody a tak sa rozhodli vybudovať cestu pod vodou, aby nepoškodili prírodný reliéf krajiny a nenarušili miestny ekosystém. Pre tento projekt bol nevyhnutný prieskum. Autori projektu spolupracujú s tromi najvýznamnejšími univerzitami regiónu.

 

Sú nimi Nórska uiverzita vedy a technológie, Stavangerská univerzita a Chalmersova technologická univerzita, z ktorých vybrali približne 50 kandidátov, ktorí sa venujú riešeniu najrôznejších technických úloh súvisiacich s projektom. Doslova upútali pozornosť celého sveta.

 

Výhody nezvyčajnej diaľnice

 

Trasa prechádza šiestimi krajmi a vďaka tomuto projektu sa doba jazdy skráti na polovicu a celá trasa bude o takmer 170 kilometrov kratšiaSkrátenie doby jazdy sa dosiahne vďaka tomu, že namiesto trajektov budú využívané mosty a tunely a keďže takmer 60 % nórskej produkcie sa vyrába na západnom pobreží, tento efektívny dopravný systém preto bude veľkým prínosom pre nórske hospodárstvoV rámci projektu sú skúmané i ekologické aspekty.

 

Taktiež sú posudzované spôsoby výroby vlastnej energie pre osvetlenie a nabíjanie elektromobilov. Pri použití obvyklých prostriedkov a nástrojov nejde taký tunel vybudovať, pretože hĺbka fjordov môže dosahovať až 1400 metrov a to neumožňuje umiestniť tunel popod ne a tak Nóri vyvinuli vlastnú technológiu podvodného tunelu na plávajúcich trubkách.

 

Súčasťou tohto zámeru je vybudovanie dvoch paralelných tunelov v každom smere a každý z nich bude mať dva jazdné pruhy.

 

 

Ako bude tunel pod vodou fungovať a kadiaľ vedie?

 

Plán výstavby bol schválený už v júni 2017. Veľká časť diaľnice vedie popod morské fjordy.  Trasa prechádza šiestimi krajmi. Vedie cez mestá Stavanger, Bergen, Forde, Alesund a Molde.  

 

 

Trubky, ktoré budú držať tunel budú umiestnené pod vodou v dostatočnej hĺbke aby boli obmedzené pohyby vody súčasne však nie tak hlboko aby musel byť riešený vysoký tlak vody. Obvykle stačí hĺbka 20 až 50 metrov. Vedúci projektu tvrdí, že to je jediná možnosť ako vybudovať diaľnicu pozdĺž fjordov bez prebúravania a ničenia skál.

 

 

Tunel nie je úplne plávajúci, nakoľko potrubie sa upevňuje k morskému dnu pomocou špeciálnych lán a podpôr. Samotný tunel je podopieraný mohutnými dutými plavákmi plávajúcimi na hladine.  Sú rozmiestnené vo vzdialenosti približne 320 metrov.

 

 

Názory odborníkov

 

Odborníci konštatujú, že koncept plávajúceho tunela je obzvlášť vhodný pre fjordy, ktoré sú obklopené horami a skalami, ktoré komplikujú stavbu mostov.

 

„Pri mostoch, ktoré prekonávajú veľké vzdialenosti, sa musia oblúky a závesné prvky nachádzať v určitých bodoch. V nórskych klimatických podmienkach tak nemajú nádej na dlhú životnosť. Iná vec je podvodný plávajúci tunel. Pokiaľ ho zostrojíte absolútne správne a vyvážite hmotnosť konštrukcie tak, aby sa udržala na hladine, tak bude možné využívať ho prakticky celú večnosť. Spolahlivosť a bezpečnosť tunela bude na veľmi vysokej úrovni. Každých 250 metrov bude umiestnené potrubie prepojené núdzovými východmi, telefónmi a pozorovacími komorami,“  povedal k tomu Niels Eric Anders Renquist, profesor Nórskej univerzity a vládny konzultant.

 

 

Behom skúšok boli použité ponorky, vykonali mohutné výbuchy, vo vnútri  potrubia a dokonca nasimulovali  situáciu, kedy do mostu narazila potápajúca sa loď. Tunel prešiel všetkými skúškami. Nóri sa radia s odborníkmi z celého sveta. A aj napriek tomu stále existuje pravdepodobnosť, že určité veci neprebehnú hladko. Preto neustále pokračujú skúšky a testy.

 

Začiatok výstavby a predpokladané spustenie

 

V roku 2017 bola zahájená prvá etapa výstavby. Ide o 30 kilometrový tunel prechádzajúci dnom fjordu v hĺbke 390 metrov. Čo je najnižšie a najhlbšie na svete. V prípade hladkého priebehu bude projekt dlhý 1121 kilometrov plne funkčný v roku 2050. Nórsko sa tak stane prvou a asi nie poslednou krajinou, ktorá bude využívať podvodné diaľnice.

 

Podobné projekty

 

Taliansko a Čína pracujú na podobnom koncepte. Faerské ostrovy si vybrali klasickú cestu. Hĺbka im umožňovala viezť tunel pod morským dnom. Jeho zvláštnosť spočíva v tom, že je zložený z troch častí, ktoré sú spojené prvým kruhovým objazdom a križovatkou. 

 

 

Podľa tamojších úradov pomôže tento „tunelový“ kruhový objazd skrátiť dobu jazdy medzi hlavným mestom Runavikom z dĺžky 1 hodina a 14 minút na iba 16 minút jazdy. Vďaka tomuto sa spojili dva ostrovy súostrovia. Spojenie medzi nimi zohráva kľúčovú rolu.

 

Výstavba tunelu bola zahájená v roku 2017 a trvala približne 3 roky. Investícia bola 162 miliónov Dolárov. Otvorenie bolo naplánované na začiatok tohto roku, no otvorený bol už v decembri roku 2020.

 

 

Kruhový objazd je dokonca vyzdobený monumentálnymi dielami. Autorom je známy faerský výtvarník Trondur Paterson.

 

 

Pred spustením prevádzky tunela bolo vykonaných množstvo skúšok zameraných na bezpečnosťPrejazd novým tunelom mal byť spoplatnený. Jednosmerná jazda by mala stáť cca 12 Eur.



reklama


Zdroj: YouTube/ Netky Kristýna Peštová

Foto:  reprofoto YouTube



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok