Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
Zatvoriť
Časová os: F1 sezóna 2019
23. nov. 2019Klement
BratislavaBratislava 10°
Biblia
TV program
Moje Netky
Tento článok sa nachádza v sérii F1 sezóna 2019. Otvorte časovú os udalostí.
Charles Leclerc sa po dohode s inžiniermi rozhodol počas pretekov ostatť na trati s poškodeným predným krídlom.
Charles Leclerc sa po dohode s inžiniermi rozhodol počas pretekov ostatť na trati s poškodeným predným krídlom.
14.10.2019 17:48 Šport
O osude pretekov v Japonsku rozhodovali viaceré momenty
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
14.10.2019 17:48 Šport

O osude pretekov v Japonsku rozhodovali viaceré momenty



BRATISLAVA - Okruh Suzuka patrí medzi najtradičnejšie, i keď F1 sa už jazdila aj pod horou Fudži. Budovanie nových tratí čerpá inšpiráciu práve z tých tradičných a Suzuka je jednou z nich.


Spomeňme napríklad "esíčka" v americkom Austine, ktorých tvorba vychádzala práve z tejto trate. Zákruta "spoon" (lyžica) je zase pre jazdcov veľmi netradičná. Jedine tu v Japonsku sa totiž stretávajú s takto zaobleným úsekom trate. Suzuka je okrem iného špecifická aj tým, že sa križuje. Na jazdu pod mostom (Montreal), alebo v tuneli (Monako) sme si už zvykli, no jedine tu sa jazdí aj na moste, ktorý križuje trať pod sebou.

 

 

Súťažný víkend ovplyvnilo do veľkej miery počasie. K Japonsku sa totiž približoval tajfún Hagibis a vedenie nemohlo pri takýchto poveternostných podmienkach riskovať zdravie jazdcov či divákov na tribúnach. "V sobotu sa jazdiť nebude!", rozhodlo sa vedenie pretekov spoločne s Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA). Otázkou teda zostávalo, ako odjazdiť kvalifikáciu. Jednou z možností bolo že poradie jazdcov na štartovacom rošte urči výsledková listina po druhom meranom tréningu, ktorý sa konal ešte v piatok. No keďže na nedeľu už nebol hlásený žiaden dážď, kvalifikácia sa odjazdila v klasickom hodinovom formáte v troch častiach ešte pred pretekmi.

 

 

Ferrari takýto typ okruhu veľmi nesedí, no výnimka potvrdzuje pravidlo. "Koníky" sa postavili do prvej rady v poradí Vettel, Leclerc. Nasledovali ich jazdci Mercedesu, kde Bottas prekonal Hamiltona. Red Bull, ktorého šasi malo mať práve tu veľkú výhodu oproti ostatným monopostom štartoval len z 5-teho (Verstappen) resp. 6-teho miesta (Albon). McLareny ukázali výbornu formu a aj vďaka niektorým aerodynamickým vylepšeniam sa postavili hneď za tri top stajne.

 

 

Štart však prebehol pre Ferrari ako zo zlého sna. Vettel sa pohol ešte pred zhasnutím červených svetiel, no keďže potom zastal a navyše neprekročil čiaru, nedostal z toho penalizáciu. Avšak jeho zaváhaním na štarte sa dopredu dostal famóznym spôsobom Bottas, ktorý tak predbehol aj Leclerca ešte pred prvou zákrutou. Z druhej strany sa vedľa Charlesa Leclerca ocitol Verstappen, no úzky profil vozovky na Suzuke mu neumožnil vtesnať sa do zákruty. V jej výjazde preto došlo ku kontaktu medzi Red Bullom a Ferrari. Okrem toho sa "darilo" aj Albonovi pri obiehaní McLarenu, kedy oba monoposty utrpeli vzájomným dotykom. Verstappenovi sa monopost poškodil natoľko, že musel preteky v Japonsku predčasne ukončiť. Bola to tvrdá rana, pretože Red Bull od tejto sezóny odoberá japonské motory Honda. Po pretekoch sa objavili správy, že Holanďan vo farbách Red Bullu prišiel o 25 % prítlaku. Leclercovi sa pri kontakte poškodilo predné krídlo.

 

 

Prepis vysielačkovej komunikácie oznamoval, že inžinieri hlásili Leclercovi, aby prišiel do boxov v 15. zákrute kola. V druhom kole ho stajňa opäť volala do boxov, no Francúz sa vyjadril, že auto sa správa relatívne dobre a s kontrolou nie je problém. Lewis Hamilton jazdiaci za ním mal obrovské šťastie, že ho karbónové úlomky nezasiahli a odlomili mu "len" pravé spätné zrkadlo a spôsobili niekoľko rezov na monoposte. Inžinieri ešte v tom istom kole zahlásili Leclercovi do vysielačky aby ostal na trati. A práve pre tento moment dostal jazdec Ferrari penalizáciu.

 

 

Vedenie sa po pretekoch rozhodlo, že Leclercovi udelí 5 trestných sekúnd a dva trestné body. Sám jazdec sa navyše po verdikte vyjadril, že na začiatku spravil chybu, z ktorej to všetko pramenilo. "Bol som na vnútornej strane a za Sebom som stratil predný prítlak. Človek by však tieto veci mal predpokladať, takže som na vine."

 

 

Po týchto incidentoch to vpredu vyzeralo nasledovne. Prvý bol Bottas, nasledovaný Sebastianom Vettelom a tretím Hamiltonom. Štvrtý bol Sainz, ktorý profitoval podobne ako Bottas z fantastického štartu, navyše sa mu podrilo vyhnúť všetkým kolíziam.

 

 

O rozruch počas pretekov sa postarali ešte zastávky v boxoch. Ferrari prezúvalo na červenú mäkkú zmes, no keďže na rovnakej sade aj štartovalo, muselo ísť podľa pravidiel ešte na jednu zastávku. Bottasovi aj Hamiltonovi obuli mechanici strednú (žltú) zmes. Spočiatku sa predpokladalo, že by to mercedesom malo stačiť do konca. No mechanici ho zavolali do boxov ešte raz. Poradie prvých troch pilotov sa teda nezmenilo. Motor Honda sa však dokázal umiestniť na 4. mieste (Albon – Red Bull) i keď s takmer minútovou stratou na víťaza Bottasa.

 

 

Mercedesu sa vďaka prvému a tretiemu miestu podarilo po šiesty raz v rade vyhrať pohár konštruktérov. Navyše je už jasné, že tohtoročný titul môže získať jedine Hamilton alebo Bottas.

 

 

 



reklama


Zdroj: netky LČ

Foto:  TASR, SITA, YouTube, Instagram, Twitter



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok