Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
BratislavaBratislava -4°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
05.12.2019 21:01 Relax
Premýšľate nad všetkým až moc? Takto reaguje telo
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
05.12.2019 21:01 Relax

Premýšľate nad všetkým až moc? Takto reaguje telo



"Overthinking" je fenomén dnešnej doby. O čo sa vlastne ide? V skratke o prehnané úvahy a premýšľanie nad problémami, ale aj bežnými vecami. Čo tento stav robí s telom a ako svoje myšlienkové pochody kontrolovať?


Prílišné premýšľanie sa radí k syndrómu dnešnej uponáhľanej doby. Môže sa prejavovať v rôznej miere. Pokiaľ ale dôjde do krajnosti, dokáže človeka poriadne ovplyvniť. Ako spoznáte, že sa to týka aj vás?

 

Nevykonáte akciu


Prehnaným premýšľaním vytvárate toľko možností a scenárov, že je nakoniec dosť možné, že nebudete schopní urobiť konečné rozhodnutie a dôjde k tzv. analýzovej paralýze.

 

"Môžete tiež uviaznuť v potenciálnych dôsledkoch, ktoré sa ani nemusia stať," hovorí riaditeľka Yale Stress Center Rajita Sinhaová pre Huffington Post.

 

Ste menej kreatívny


Štúdia z Veľkej Británie ukázala, že keď sú niektoré časti vášho mozgu a kognitívnych procesov tiché, začnete byť viac kreatívni. Hoci by sa mohlo zdať, že premýšľanie vo veľkej miere môže viesť k novým nápadom a riešeniam, opak je pravdou.

 

Akýkoľvek extrém skrátka škodí a pri prehnanom premýšľaní môže dôjsť k tomu, že sa vaša hlava neustálym riešením vyčerpá a začne stagnovať alebo vymýšľať hlúposti.

 

Problémy s únavou


Problémy s únavou sú klasickým syndrómom prehnaného premýšľania. Váš mozog totiž tvorí toľko rôznych myšlienok a scenárov, ktoré v skutočnosti nevedú k ničomu produktívnemu, že sa začne vyčerpávať.

 

"Duševná energia bez akéhokoľvek fyzického odtoku môže spôsobiť únavu a pocit vyčerpania," súhlasí David Spiegel, riaditeľ Center on Stress and Health v Stanforde.

 

Navyše, keď premýšľame a stresujeme sa, naše telá produkujú kortizol, čo je stresový hormón. V priebehu času potom môže toto neustále uvoľňovanie kortizolu vyčerpávať a spôsobiť vyhorenia.

 

 

Nespavosť


Doménou "overthinkerov" sú problémy so spánkom a zaspávaním. Aby človek dokázal zaspať, musí sa dostať do stavu pokoja, a to nielen fyzicky, ale aj psychicky. Srdcová frekvencia musí klesnúť, rovnako ako krvný tlak aj frekvencie dýchania.

 

Pokiaľ sa ale pred spaním vystavujete nadmernému premýšľaniu, je dosť možné, že si myšlienky rozvírite natoľko, že vaše telo skrátka odmietne spať a vy uviaznete v nepríjemnom stave vyčerpania a spánkovej deprivácii. To vedie k tomu, že nasledujúci deň máte menej energie i pohybu a dostávate sa do začarovaného kruhu.

 

Ako sa zbaviť nadmerného premýšľania?


Prvým dôležitým krokom je uvedomiť si, že ste takzvaný overthinker. Ďalej je nutné si nájsť aktivitu alebo činnosť, ktorá vás od myšlienok odvedie. Skúste do svojho dňa napríklad zaradiť nový druh športu, ktorým môže byť jóga alebo napríklad beh. Skvelým nástrojom, ako ovládnuť svoje myšlienky, je tiež meditácia.

 

Ďalším tipom od odborníkov je napísať si pred spaním zoznam vecí, ktoré vám robia starosti, s tým, že sa k nim vrátite až nasledujúci deň. Pomáha tiež, keď sa o svoje myšlienky podelíte s kamarátmi, partnerom alebo napríklad aj terapeutom.



reklama


Zdroj: Barbora Lucivjanska

Foto:  Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok