Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
6. apr. 2020Irena
BratislavaBratislava 19°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
01.02.2014 09:05 Domov
Slovenskí notári chcú robiť to, čo súdy
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
01.02.2014 09:05 Domov

Slovenskí notári chcú robiť to, čo súdy



BRATISLAVA – Notári na Slovensku by chceli viac práce. Svoju súčasnú agendu navrhujú rozšíriť o ďalšie úlohy.


Tvrdia, že sú pripravení vydávať platobné rozkazy, vykonávať zápisy do Obchodného registra, úradné úschovy či umorovanie listín. Pre TASR to povedal prezident Notárskej komory SR Karol Kovács. Ministerstvo spravodlivosti s návrhmi notárov celkom nesúhlasí.
     
"Notárske úrady sú vybavené technicky, aj kvalifikovanými ľuďmi. Vieme tieto kapacity ponúknuť a pomôcť riešiť určité úlohy, ktoré by sme dokázali vybaviť v rovnakej kvalite, rýchlejšie a s nižšími nákladmi," povedal Kovács. Všetky spomínané úlohy teraz vybavujú súdy, šéf komory svoje návrhy zdôvodňuje ich odbremenením a podľa neho by zmeny privítali aj podnikatelia. Umožniť notárom zápisy do Obchodného registra navrhuje aj Ministerstvo hospodárstva. Rezort justície s tým však nesúhlasí, keďže súčasný systém podľa slov hovorkyne Alexandry Donevovej funguje bezproblémovo a dostatočne rýchlo. 
     
"Zásadný problém vidíme v tom, že by došlo k situácii, keď by notár sám spísal zápisnicu a potom by tento právny úkon sám potvrdil zápisom do Obchodného registra. V súčasnosti vykonávajú zápis, zmenu a výmaz údajov v Obchodnom registri súdy a to formou súdneho rozhodnutia – teda to prechádza určitou kontrolou štátneho orgánu," vysvetlila Donevová. "My to tak chápeme, že Ministerstvo spravodlivosti nie je zásadne proti tomu, aby táto agenda prešla na notárov, len majú iný pohľad na postupnosť krokov. Vidím to tak, že chcú, aby sa odovzdala komplet celá agenda. My si myslíme, že správnejší postup bude vtedy, ak by to robili notári súbežne so súdmi a podnikatelia si budú môcť vybrať. Samotný vývoj potom ukáže, ktorá cesta je správnejšia," tvrdí Kovács. Podnikatelia by podľa neho na notárskom úrade nezaplatili viac. "Notár by všetko riešil elektronicky, tým pádom je tam poplatková úľava. Notár by z toho mal rozdiel medzi súdnym poplatkom a elektronickým podaním," vysvetlil Kovács.
     
K presunu agendy úschov a umorovania listín sa rezort spravodlivosti stavia pozitívne a to najmä preto, že odbremeňuje súdy od takzvaných nesporových vecí. "Myšlienku si preto Ministerstvo spravodlivosti osvojilo a premietlo i do znenia už schváleného legislatívneho zámeru k Občianskemu súdnemu poriadku," povedala Donevová. Otázka presunu agendy platobných rozkazov sa už podľa nej prediskutovala na viacerých stretnutiach komisie, ktorá má pripraviť nové znenie Notárskeho poriadku. "Ministerstvo spravodlivosti SR však zaujalo postoj, že tento návrh nepodporí, keďže pri platobných rozkazoch ide o sporovú vec a z tohto dôvodu by táto agenda mala ostať na rozhodovaní súdov," uviedla hovorkyňa.



reklama


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:  Internet



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
reklama
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok